Top 8 # Xem Nhiều Nhất Cách Vẽ Deployment Diagram Mới Nhất 2/2023 # Top Like | Techcombanktower.com

Uml Deployment Diagrams Overview, Common Types Of Deployment Diagrams

Deployment diagram is a structure diagram which shows architecture of the system as deployment (distribution) of software artifacts to deployment targets.

Artifacts represent concrete elements in the physical world that are the result of a development process. Examples of artifacts are executable files, libraries, archives, database schemas, configuration files, etc.

Deployment target is usually represented by a node which is either hardware device or some software execution environment. Nodes could be connected through communication paths to create networked systems of arbitrary complexity.

Note, that components were directly deployed to nodes in UML 1.x deployment diagrams. In UML 2.x artifacts are deployed to nodes, and artifacts could manifest (implement) components. Components are deployed to nodes indirectly through artifacts.

Deployment diagrams could describe architecture at specification level (also called type level) or at instance level (similar to class diagrams and object diagrams).

Specification level deployment diagram shows some overview of deployment of artifacts to deployment targets, without referencing specific instances of artifacts or nodes.

Instance level deployment diagram shows deployment of instances of artifacts to specific instances of deployment targets. It could be used for example to show differences in deployments to development, staging or production environments with the names/ids of specific build or deployment servers or devices.

Some common types of deployment diagrams are:

Manifestation of Components by Artifacts

While component diagrams show components and relationships between components and classifiers, and deployment diagrams – deployments of artifacts to deployment targets, some missing intermediate diagram is manifestation diagram to be used to show manifestation (implementation) of components by artifacts and internal structure of artifacts.

Because manifestation diagrams are not defined by UML 2.4 specification, manifestation of components by artifacts could be shown using either component diagrams or deployment diagrams.

Manifestation of components by artifacts.

Specification Level Deployment Diagram

Specification level (also called type level) deployment diagram shows some overview of deployment of artifacts to deployment targets, without referencing specific instances of artifacts or nodes.

Specification level deployment diagram – web application deployed to Tomcat JSP server and database schemas – to database system.

Instance Level Deployment Diagram

Instance level deployment diagram shows deployment of instances of artifacts to specific instances of deployment targets. It could be used for example to show differences in deployments to development, staging or production environments with the names/ids of specific deployment servers or devices.

In the example below, web application is deployed to the application server wsrv-01 and several database schemas – to the database server dbsrv-14.

Instance level deployment diagram – web application deployed to Tomcat JSP server and database schemas – to database system.

Specification Level Network Architecture

Deployment diagrams could be used to show logical or physical network architecture of the system. Network architecture diagram could show no artifacts or deployments at all or only the major ones.

Network architecture diagrams

Thực Hành Xây Dựng Bản Vẽ Sequence Diagram

Trong bài trước chúng ta đã tìm hiểu về Sequence Diagram, các thành phần, cách xây dựng và ứng dụng của nó. Trong bài này, chúng ta sẽ bàn về cách ứng dụng sequence diagram để thiết kế cho hệ thống eCommerce mà chúng ta đã bàn ở bài 3 của chuyên mục này.

1. Xây dựng Sequence Diagram

Bước 1: Xác định các Use Case cần thiết kế

Tương tự như Activity Diagram, chúng ta cũng cần xác định các Use Case mà chúng ta cần sử dụng sequence Diagram để thiết kế chi tiết.

Xem xét bản vẽ Use Case Diagram chúng ta đã vẽ ở bài 3, chúng ta có thể thấy các Use Case sau cần thiết kế:

– Xem sản phẩm theo chủng loại

– Thêm sản phẩm theo nhà cung cấp

– Thêm giỏ hàng

– Chat

– Quản lý đơn hàng

– Thanh toán

– Theo dõi chuyển hàng

– Đăng nhập

Tiếp theo, chúng ta sẽ thiết kế cho chức năng ” Xem sản phẩm theo chủng loại “.

Bước 2: Xem Activity Diagram cho Use Case này chúng ta xác định các bước sau:

– Người dùng chọn loại sản phẩm

– Hệ thống sẽ lọc lấy loại sản phẩm tương ứng, sau đó lấy giá, lấy khuyến mãi và hiển thị lên màn hình.

– Người dùng xem sản phẩm

Bước 3: Đối chiếu với Class Diagram chúng ta xác định các đối tượng thực hiện như sau:

– Người dùng: chọn loại sản phẩm qua giao diện

– Giao diện: sẽ lấy danh sách sản phẩm tương ứng từ Products

– Giao diện: lấy giá của từng sản phẩm từ Class Prices và Promotion Amount từ lớp Promotions

– Giao diện: tổng hợp danh sách và hiển thị

– Người dùng: Xem sản phẩm

Bước 4: Vẽ sequence Diagram

– Xác định các lớp tham gia vào hệ thống gồm: người dùng (Guest), Giao diện (GUI System), Sản phẩm (Products), Giá (Prices), Khuyến mãi (Promotions). Trong đó GUI System để sử dụng chung cho giao diện, bạn có thể sử dụng cụ thể trang Web nào nếu bạn đã có Mockup (thiết kế chi tiết của giao diện).

– Guest gửi yêu cầu xem sản phẩm lên giao diện kèm theo chủng loại

– GUI system: gửi yêu cầu lấy danh sách các sản phẩm tương ứng với chủng loại cho lớp sản phẩm và nhận lại danh sách.

– GUI system: gửi yêu cầu lấy Giá cho từng sản phẩm từ Prices

– GUI system: gửi yêu cầu lấy khuyến mãi cho từng sản phẩm từ Promotions và nhận lại kết quả

– GUI system: ghép lại danh sách và hiển thị lên browser và trả về cho Guest

Thể hiện lên bản vẽ như sau:

Chúng ta nhận thấy để thực hiện được bản vẽ trên chúng ta cần bổ sung các phương thức cho các lớp như sau:

– Products class: bổ sung phương thức GetProductInfo(Product Type): trả về thông tin sản phẩm có loại được truyền vào. Việc này các đối tượng của lớp Products hoàn toàn làm được vì họ đã có thuộc tính ProductType nên họ có thể trả về được thông tin này.

– Prices: bổ sung phương thức GetPrice(ProductID): UnitPrice. Sau khi lấy được ProductID từ Products, GUI gọi phương thức này để lấy giá của sản phẩm từ lớp giá. Các đối tượng từ lớp Prices hoàn toàn đáp ứng điều này.

– Promotions: tương tự bổ sung phương thức GetPromotion(ProductID).

– GUI System(View Product Page): bổ sung phương thức DisplayProductList(List of product) để hiển thị danh sách lên sản phẩm. Ngoài ra, bạn cần có thêm một phương thức ViewProductbyType(ProductType) để mô tả chính hoạt động này khi người dùng kích chọn.

Như vậy, chúng ta thấy các phương thức trên đều thực hiện được trên các đối tượng của các lớp nên thiết kế của trên là khả thi. Bổ sung các phương thức trên vào các Class tương ứng chúng ta có bản vẽ Class Diagram như sau:

Hoàn tất sequence diagram cho tất cả các Use Case chúng ta sẽ hoàn thành việc thiết kế, đồng thời cũng hoàn tất bản vẽ Class Diagram.

2. Kết luận

Bản vẽ Squence Diagram có vai trò quan trọng trong việc thiết kế hệ thống. Đồng thời giúp chúng ta kiểm tra lại quá trình phân tích, thiết kế trước đây cũng như hoàn thành bản vẽ Class Diagram. Việc sử dụng thành thạo bản vẽ này giúp các bạn rất nhiều trong việc phân tích và thiết kế phần mềm.

Trong bài tiếp theo chúng ta sẽ bàn về Component Diagram và Deployment Diagram, những bản vẽ cuối cùng cho việc phân tích và thiết kế hướng đối tượng sử dụng UML. Mời các bạn đọc tiếp.

Bài tiếp: Bản vẽ Component Diagram

Bài trước: Bản vẽ Sequence Diagram

Vẽ Use Case Diagram Với Star Uml

Trước hết, để phân tích hệ thống trên bạn phải có kiến thức về hệ thống thương mại điện tử, chúng ta có thể tìm hiểu thông qua các nguồn sau:

– Xem qua các forum

– Xem các hệ thống mẫu

– Hỏi những người chuyên về lĩnh vực này

Lưu ý: Bạn không thể thiết kế tốt được nếu bạn không có kiến thức về lĩnh vực của sản phẩm mà bạn sẽ xây dựng.

Bước 2: Xác định các Actor

Bạn hãy trả lời cho câu hỏi “Ai sử dụng hệ thống này?”

Xem xét Website chúng ta nhận thấy:

– Những người chỉ vào để đọc bài viết. Những người này là Người xem (Guest).

Về phía quản trị forum, có những người sau đây tham gia vào hệ thống:

Tiếp theo chúng ta trả lời câu hỏi “Hệ thống nào tương tác với hệ thống này?”

Ví dụ chúng ta sử dụng Facebook, Gmail để thực hiện chức năng Login thì chúng ta sẽ có các Actor tương ứng tương tác với hệ thống

Như vậy, chúng ta đã có các Actor của hệ thống gồm: Guest, Member, Mod, S-mod, Admin, Facebook, Google

Bạn cần khảo sát và phân tích thêm cũng như hỏi trực tiếp khách hàng để xác định đầy đủ các Actor cho hệ thống.

Bước 3: Xác định Use Case

Bạn cần trả lời câu hỏi “Actor sử dụng chức năng gì trên hệ thống?”.

Trước tiên, xem xét với Actor ” Guest ” trên trang chúng tôi để xem họ sử dụng chức năng nào?

– Xem trang chủ

– Xem bài viết

– Tìm kiếm bài viết

– Đăng ký tài khoản để trở thành Member

– …….

Tiếp theo, xem xét Actor ” Member ” và nhận thấy họ sử dụng chức năng:

– Đăng nhập

– Đăng bài

– …

Tương tự như vậy bạn xác định chức năng cho các Actor còn lại.

Bước 4: Vẽ bản vẽ Use Case

Trước hết chúng ta xem xét và phân tích các chức năng của “Guest” chúng ta nhận thấy.Chức năng tìm kiếm bài viết sẽ bao gồm chức năng xem những bài viết đã tìm kiếm ấy. Tuy nhiên chức năng xem bài viết vẫn là một chức năng độc lập. Vì thế mình nối Association vào cả 2. Và đặt mối quan hệ Extend cho chúng.

Đặt lại tên cho gọn và xác định các mối quan hệ của chúng, chúng ta có thể vẽ Use Case Diagram cho Actor này như sau:

Thay vì nối tất cả như thế sẽ rất rối mắt. “Member” có tất cả Use Case của “Guest”, có thể xem “Member” là con của “Guest”, vì thế ta có thể sử dụng quan hệ kế thừa. Chúng ta sẽ tối giản sơ đồ như ảnh dưới:

Đỡ đau mắt hơn rồi đúng không nào?

Kết luận

Như vậy, chúng ta đã hoàn thành bản vẽ Use Case cho trang web CForum. Hy vọng, các bạn có thể hiểu và sử dụng bản vẽ này trong việc phân tích hệ thống một cách hiệu quả.

Tips: Nếu phần mềm của bạn được xây dựng theo mô hình Agile/Scrum, các bạn đã có trong tay Use Story rồi thì việc chuyển chúng thành Use Case sẽ dễ như trở bàn tay.

Create A Uml Use Case Diagram

You can create a UML use case diagram in Visio to summarize how users (or actors) interact with a system, such as a software application. An actor can be a person, an organization, or another system.

Use case diagrams show the expected behavior of the system. They don’t show the order in which steps are performed. (Use a sequence diagram to show how objects interact over time.)

Defining the system boundary determines what is considered external or internal to the system.

An actor represents a role played by an outside object. One object may play several roles and, therefore, is represented by several actors.

An association illustrates the participation of the actor in the use case.

A use case is a set of events that occurs when an actor uses a system to complete a process. Normally, a use case is a relatively large process, not an individual step or transaction.

On the File tab, point to New.

in the Search box, type UML use case.

In the dialog box, select the blank template or one of the three starter diagrams. (A description of each one is shown on the right when you select it.) Then select either Metric Units or US Units.

The diagram opens. You should see the Shapes window next to the diagram. A UML Use Case stencil is open in the Shapes window.

Drag a Subsystem shape onto the drawing page. The subsystem can represent your entire system or a major component.

To resize the subsystem, select the shape, and then drag a selection handle.

Drag Use Case shapes from the UML Use Case stencil and place them inside the subsystem boundary, and then drag Actor shapes to the outside of the subsystem boundary.

Use connector shapes to indicate relationships between shapes in the diagram. There are five connectors available:

Example: To indicate a relationship between an actor and a use case

In a use case diagram, drag an Association connector shape onto the drawing page.

Glue one endpoint of the Association shape to a connection point on an Actor shape. Glue the other endpoint to a connection point on a Use Case shape.

Open Visio for the web.

In the Gallery, scroll down to the UML Use Case row, about midway down the page.

The first item in the row represents a blank template plus the companion stencil. The other items in the row are sample diagrams that have some shapes already drawn to help you get started quickly.

The new diagram, with the related stencil, opens in your browser.

Drag a Subsystem shape onto the drawing page. The subsystem can represent your entire system or a major component.

To resize the subsystem, select the shape, and then drag a selection handle.

Drag Use Case shapes from the Use Case stencil and place them inside the subsystem boundary

Drag Actor shapes to the outside of the subsystem boundary.

Use connector shapes to indicate relationships between shapes in the diagram. There are five connectors available:

Example: To indicate a relationship between an actor and a use case

In a use case diagram, drag an Association connector shape onto the drawing page.

Glue one endpoint of the Association shape to a connection point on an Actor shape. Glue the other endpoint to a connection point on a Use Case shape.

On the File tab, point to New.

in the Search box, type UML use case.

In the dialog box, select the blank template. Then select either Metric Units or US Units.

The diagram opens. You should see the Shapes window next to the diagram. A UML Use Case stencil is open in the Shapes window.

To resize the subsystem, select the shape, and then drag a selection handle.

Drag Use Case shapes from the UML Use Case stencil and place them inside the subsystem boundary, and then drag Actor shapes to the outside of the subsystem boundary.

Use connector shapes to indicate relationships between shapes in the diagram. There are five connectors available:

Example: To indicate a relationship between an actor and a use case

In a use case diagram, drag an Association connector shape onto the drawing page.

Glue one endpoint of the Association shape to a connection point on an Actor shape. Glue the other endpoint to a connection point on a Use Case shape.

On the File tab, point to New.

A blank page appears, and the UML Use Case stencil becomes the top-most stencil. An icon representing the diagram is added to the tree view.

Note: If the tree view is not visible, on the UML tab, in the Show/Hide group, select Model Explorer.

To indicate a System Boundary in a use case diagram

Drag a System Boundary shape onto the drawing page.

To resize the system boundary, select the shape, and then drag a selection handle.

Drag Use Case shapes from the Use Case stencil and place them inside the system boundary, and then drag Actor shapes to the outside of the system boundary.

Use Communicates shapes to indicate relationships between use cases and actors.

To indicate a relationship between an actor and a use case

Glue one endpoint of the Communicates shape to a connection point on an Actor shape. Glue the other endpoint to a connection point on a Use Case shape.

If you want to add an arrow to indicate the flow of information, do the following:

Use Uses and Extends shapes to indicate the relationships between use cases.

To indicate a uses relationship between two use cases

Glue the Uses endpoint without an arrowhead to a connection point on the Use Case shape that uses the behavior of the other use case.

To indicate an extends relationship between two use cases

Glue the Extends endpoint without an arrowhead to a connection point on the use case providing the extension.

Save the diagram.

A blank page appears, and the UML Use Case stencil becomes the top-most stencil. An icon representing the diagram is added to the tree view.

To indicate a system boundary in a use case diagram

Drag a System Boundary shape onto the drawing page.

To resize the system boundary, select the shape, and then drag a selection handle.

Drag Use Case shapes from the Use Case stencil and place them inside the system boundary, and then drag Actor shapes to the outside of the system boundary.

Use Communicates shapes to indicate relationships between use cases and actors.

To indicate a relationship between an actor and a use case

Glue one endpoint of the Communicates shape to a connection point on an Actor shape. Glue the other endpoint to a connection point on a Use Case shape.

If you want to add an arrow to indicate the flow of information, do the following:

Use Uses and Extends shapes to indicate the relationships between use cases.

To indicate a uses relationship between two use cases

Glue the Uses endpoint without an arrowhead to a connection point on the Use Case shape that uses the behavior of the other use case.

To indicate an extends relationship between two use cases

Glue the Extends endpoint without an arrowhead to a connection point on the use case providing the extension.

Save the diagram.